Wynajmujesz mieszkania / pokoje i niebawem kończą Ci się umowy? Jeżeli poprawnie zweryfikowałeś najemców
, prawdopodobnie Wasza współpraca układa się dobrze. Skoro Ty jesteś zadowolony z aktualnych lokatorów warto dowiedzieć się czy oni również pozytywnie oceniają dotychczasową współpracę. W takim przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą wyrażali chęć przedłużenia umowy
.
Obojętnie w jaki sposób rozwinie się sytuacja, w efekcie dostaniesz INFORMACJĘ ZWROTNĄ
. W przypadku pozytywnej odpowiedzi – świetnie! Dostajesz potwierdzenie, że oferujesz DOBRY PRODUKT (mieszkanie/pokój) i USŁUGĘ (wynajem)
.
W przypadku otrzymania negatywnego FEEDBACKU (informacja zwrotna) warto dopytać jaki jest POWÓD. Można w ten sposób uzyskać cenne informacje – co nie odpowiadało najemcy, co wymaga poprawy. Część z tych rzeczy z pewnością jesteś w stanie poprawić, na niektóre niestety nie będziesz miał wpływu. Może najemca chciałby renegocjować warunki umowy?
Czasem zdarza się, że prawdziwa przyczyna nie zostaje bezpośrednio zakomunikowana…
PRZYKŁAD:
„Winda jeździ bardzo wolno”? Czy osoba, która wyraża taką opinię chce żeby winda poruszała się szybciej, co może prowadzić do dyskomfortu? Ta osoba ma poczucie zmarnowanego czasu, który mogłaby wykorzystać efektywniej. To dlatego w windach montuje się lustra – aby odwrócić uwagę od czasu trwania przejazdu. Nie znam osoby, która nie spojrzałaby w lustro jadąc windą
.
PRZYKŁAD Z WYNAJMU:
„W mieszkaniu jest za dużo osób”. Jakie informacje mogą się kryć za takim komunikatem? „Wszyscy chcą używać łazienki / kuchni w tym samym czasie”. „Nie wszyscy angażują się w pełni w utrzymanie porządku”. Czy jest sposób w jaki możesz pomóc lokatorom rozwiązać tego typu problemy? Z pewnością każdy z najemców ma inny harmonogram dnia, być może ktoś pracuje na drugą zmianę. Może warto zaproponować lokatorom ustalenie grafiku korzystania z części wspólnych, żeby dopasowali go do swoich zajęć i aby po prostu przyjemniej im się razem mieszkało
? Warto również aby w mieszkaniu znajdował się harmonogram sprzątania.
Wracając do głównego tematu – w przypadku gdy obie strony są zgodne i chcą kontynuować współpracę, przedłużają umowę. Można tego dokonać na dwa sposoby:
za pomocą aneksu do już istniejącej umowy,
zawierając nową umowę.
Temat samej umowy zostanie szerzej omówiony w innym poście, natomiast warto aby :
została zawarta na czas OKREŚLONY,
zawierała informację, że w przypadku decyzji o braku kontynuacji najmu, wynajmujący chciałby mieć możliwość prezentowania lokalu innym potencjalnym najemcom w ciągu ostatnich 8 tygodni trwania umowy (oczywiście po wcześniejszym ustaleniu terminu z obecnym najemcą
). W ten sposób jesteś w stanie zapewnić sobie ciągłość najmu i ograniczenie pustostanów.
JAKIE KORZYŚCI PRZYNIESIE TOBIE PRZEDŁUŻENIE UMOWY![]()
SPRAWDZONYCH NAJEMCÓW
PŁYNNOŚĆ FINANSOWĄ
MNIEJ PRACY ZWIĄZANEJ Z PRZYGOTOWANIEM DO WYNAJMU:
mniejszy zakres prac remontowych do wykonania
,
mniejszą ilość wystawianych ofert
i odbieranych telefonów,
mniejszą ilość lokali do prezentowania, czyli prawdopodobnie ograniczenie ilości wizyt w wynajmowanych mieszkaniach
,
![]()
![]()
![]()
OSZCZĘDNOŚĆ CZASU
, który, jak wszyscy wiemy, jest bezcenny
.
PODSUMOWUJĄC: Dobry najemca to skarb
Warto dbać o jakość oferowanych lokali, ponieważ w ten sposób jesteś w stanie zatrzymać lokatorów na dłużej, a co za tym idzie – zaoszczędzisz w ten sposób czas i energię. Warto również dbać o uzyskiwanie informacji zwrotnej od najemców – na podstawie ich opinii możesz korygować swoje działania, oferować coraz lepszy produkt i usługę.
W następnym wpisie omówimy PROTOKÓŁ ZDAWCZO – ODBIORCZY ![]()
Znajdziesz nas na Facebooku
!
Komentarze